Välkommen till förskolan Focken!

Välkommen till Focken. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med utbildning och undervisning i förskolan, samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Här kan ni ta del av våra projekt och få en inblick i förskolans verksamhet.

torsdag 5 oktober 2023

Masten V.40

Under vårt kompisprojekt har barnen tillsammans reflekterat kring VAD är en bra kompis och HUR är man en bra kompis? Genom dessa reflektioner har de tillsammans diskuterat att det känns bra i kroppen när man har bra kompisar och det känns mindre bra när man inte får vara med sina kompisar och leka. Vi har nu läst och reflekterat kring boken "Kanin och Igelkott - visa dina känslor". Barnens reflektioner: 
- Det finns olika känslor: arg, glad, ledsen, besviken och rädd
- Ansiktet förändras vid olika känslor 
- Vi är ju bra kompisar och då mår man bra i kroppen

"Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans" (Lpfö18, s.16). 

Vi följer upp barnens tankar och intressen. Under veckan nu har barnen fått måla känslor till musik. Hur känner jag i kroppen när jag lyssnar på den här musiken? Vilken känsla i kroppen får jag? 
"Det är okej att känna olika"


"Jag känner mig glad"








 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar