Välkommen till förskolan Focken!

Välkommen till Focken. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med utbildning och undervisning i förskolan, samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Här kan ni ta del av våra projekt och få en inblick i förskolans verksamhet.

fredag 20 oktober 2023

Masten V.42

Barnen reflekterar tillsammans kring hur man är en bra kompis, samt vilka känslor man kan känna i kroppen. Tillsammans konstaterar de att det känns bra i kroppen när man kan leka tillsammans med sina kompisar. Men det känns inte bra i magen när någon retas. Vi har under veckan i olika grupper kollat på avsnittet "Djuren på djuris - retas inte". Avsnittet uppmärksammar vilka känslor som kan uppstå när kompisen retas. Hur får man sina kompisar att sluta retas? Hur känns det efteråt? Barnens reflektioner:

- Det känns bra att kunna prata med en fröken

- Man måste säga förlåt till sina kompisar om man retas

- Det känns inte bra i kroppen när någon retas



Vi har även uppmärksammat Rädda barnens "Stopp min kropp" vecka, detta för att synliggöra barnens rätt till trygghet. Vi har i olika grupper läst lilla boken om "stopp min kropp". Boken uppmärksammar integritet, samtycke, våga säga stopp samt lyssna och förstå när någon säger nej. Vi har tillsammans reflekterat kring boken där barnen konstaterar:
- Man måste lyssna när någon säger stopp min kropp
- Man kan prata med en fröken 
- Om någon gör saker som jag inte vill kan jag säga stopp min kropp



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar